Maleisië in een Lychee schil - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Wouter en Karin Bakker & Holvast - WaarBenJij.nu Maleisië in een Lychee schil - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Wouter en Karin Bakker & Holvast - WaarBenJij.nu

Maleisië in een Lychee schil

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Karin

08 Augustus 2009 | Maleisië, Kota Bharu

De beloofde video en foto's van vorig stukje staan hierbij ook op de site.

Nu eerst een paar typeringen van Maleisië. (Vanuit ons oogpunt).

Het 'bierprobleem'.
Zoals jullie weten zitten wij in een Islamitische stad. Terwijl niet alle steden in Maleisië Islamitisch zijn. De bevolking van Maleisië bestaat namelijk uit vele mensen die verschillende godsdiensten aanhangen.
In de provincie waar wij nu zitten is dat overwegend Islamitisch. Zo sterk zelfs dat er groeperingen zijn die de strenge Islamitische wetgeving Sharia willen doorvoeren. En ook het Hudud strafrecht. Bij de laatste worden dan ledematen afgehakt van mensen die bv. diefstal plegen of schuldig zijn aan andere vergrijpen.
Zelfs voor handje-vasthouden op het strand als geliefden kan je opgepakt worden. (Ik weet niet of dit Hudud-strafbaar is, maar het zou natuurlijk de ultieme oplossing zijn voor dit 'probleem'.)

Het-bierprobleem... en oplossing.
Aangezien het hier en op de Perhentian Islands overwegend Islamitisch is kan er geen alcohol geschonken worden. Toch konden wij op ons 'resort' op de Perhentian Islands alcohol krijgen bij het eten.
Alles wat wij aan eten of drinken bestelde werd namelijk opgeschreven en moesten wij aan het einde van het verblijf betalen. Behalve het bier. Dat werd niet opgeschreven en moest direct, cash, betaald worden. Een blikje bier is trouwens ook 3 keer duurder dan een blikje cola.
Hier in de stad verkoopt zelfs de 7-eleven (=Amerikaanse keten van mini-supermarktjes) geen bier. Elders in het land konden wij daar wel bier kopen. (In een engelstalige krant (The Sun) van 6 augustus jl.stond zelfs een stukje waarbij de politie een lading bier inbeslag had genomen van een 7-Eleven. Nu loopt er een rechtszaak tegen deze inbeslagname aangezien de 7-Eleven volgens federale wet deze wel zou mogen verkopen. En enkel de Molsims zelf dat vanuit persoonlijke 'wetgeving' niet zouden mogen). De zaak OJ-Simpson verbleekt hierbij natuurlijk.

Hier kan je alleen bier kopen bij de Chinese eetgelegenheden. En of je nu lokale Tiger of Heineken, Guinness of Carlsberg koopt maakt qua prijs gek genoeg niet uit. Alhoewel "gek-genoeg" valt wel mee aangezien er een brouwerij in Kuala Lumpur is die plaatselijk Tiger, Heineken en Guinness maakt. (Tiger is vroeger hier mede opgezet door Heineken en importeerde de hop vanuit Nederland).

Net in een enorme shop geweest vergelijkbaar met een Franse Intermarche qua non-food. Daar een plastic mapje en cijferslotje gekocht (samen E 1,-). Dit werd bij de kassa in een plastic tasje gestopt (verplicht!). De kassabon werd eraan vastgetaped, en de tas werd na dichtgeknoopt te zijn ook nog afgesloten met een tie-rip. En eindelijk mocht ik mijn aankopen meenemen... richting de uitgang. Want voor ik eruit mocht werd er een stempel op mijn aankoopbon geplaatst door de 'bewaker'.

Niet alleen een aankoop wordt goed verpakt ook alle zakken schips, koekjes, etc. worden hier zo stevig verpakt dat wij bijna zouden verhongeren zonder ons zwitserszakmes. Vaak kostte het het openen ons meer energie dan dat het gekochte product ons gaf na nuttigen:-)

Gisteren zijn wij naar een voedselmarkt gegaan. Het wordt ook wel een 'wetmarket' (natte markt) genoemd. Na de vis en vlees afdeling weten wij nu waarom dat een 'natte-markt' heette. Natuurlijk gaf het smeltende ijs waarin de vissen verbleven enige natigheid, maar ook de dierlijke sappen die uit een dier lopen na slachting vonden hier de vrijheid.
Het meest schokkende was nog het grotendeels ontbreken van de hygiëne: spinnenrag waar vleesopgehangen werd, hakblokken verzadigd van het bloed door de jarenlange slachtingen die er hebben plaatsgevonden, de (bloed)spetters op de muren die er na jaren feestvieren nog steeds vrolijk aanwezig zijn. En natuurlijk dat er op die plekken nog steeds werd gewerkt.

Ook werden er fruit en groente verkocht. Mij is zelfs een 1,5 kg lychee en longdun (soort lychee met een glad beige schil) verkocht voor E 0,60ct.
Verder werd er ook de beruchte Durian verkocht een stuk fruit ter grootte van een schoenendoos (mt. 36) met driehoekige puntjes als schil (zie foto). Dat ruikt als 'een dode kat in verre staat van ontbinding' (quote van K. Holvast '09). Het schijnt ook niet heel smakelijk te zijn. Toch is het hier en in Thailand een delicatesse.
Het meest opvallende omtrent deze vrucht is wel dat er bij zo goed als alle openbare gebouwen bordjes staan met ' verboden voor Durian'. In tekst en als plaatje (foto moet nog gemaakt worden;-)

Tot hier de Lychee schil van Maleisië...

• 08 Augustus 2009 - 08:23

Elsenora:

Mooie foto's hoor!
    Binnenkort kunnnen jullie nóg meer genieten.. de zomervakantie is dan over, wij weer aan het werk en jullie heeeeerlijk met een biertje in je hangmat.
    Snel naar Thailand!
    Daar is geen bierprobleem! Chang,Singa, Leo.. alleen op 5 dec. als de koning jarig is wordt er geen alcohol gedronken!
    Groetjes, Elsenora

• 08 Augustus 2009 - 09:11

Anita:

ha ha die foto; verboden voor durians geweldig!
    Mooi filmpje van die clownvisjes, ik heb daar een film over gezien;)

• 08 Augustus 2009 - 10:20

Marcel En Ruby:

Wooww wat een beleving!! In thailand kun je de bierschade weer flink inhalen! Een wrakduik? Super mooi zeker.. Karin hoe vond je je eerste specialty? Nou nog 1 week en dan is de rust voorbij haha Veel liefs ONS

• 08 Augustus 2009 - 13:09

Ingrid:

Wat een avonturen weer.Ik hoef verlopig ook geen vlees meer als ik dat zo zie.Wouter wij nemen wel een koud BIERTJE extra.Je haalt de schade wel weer in.Jullie hebben genoeg huisdieren haha.Wat leuk dat jullie nu eindelijk kunnen duiken en wat een mooie vissen.Nu veel plezier daar en we genieten van jullie avonturen pas goed op elkaar.
    Liefs Ingrid en Gerard

• 08 Augustus 2009 - 18:03

Paulien:

Blijf daar!!! Kom niet terug!!! Wat doen jullie veel!! Interessant, die Islamitische wetgeving. Heb erg gelachen om de verliefde-stelletjes-handje-houden-erafhak-grap!

• 09 Augustus 2009 - 10:13

Joany:

Gatverdamme die foto van die geitenkop! Je wordt er echt spontaan vegetarisch van... Ik begrijp niet waarom die durians verboden zijn, omdat ze zo stinken ofzo? Hebben jullie het ook geproefd?

Reis ze weer lekker!

xxx

• 09 Augustus 2009 - 13:08

Vincent:

Leuk om te verbazen over hoe het er daar aan toe gaat. Die 'verboden vrucht' zal wel veel plakspul opleveren dat het verboden is(?). O ja, wat die klamboe betreft... -zucht- wouter, wat was je weer eigenwijs. Karin, houd die jongen in de gaten he. Hij lijkt (soms) wel volwassen, maar ja... Ben zelf net terug van een festival in A'dam. Hele weekend in hippie-sfeer gezeten, relax. Groetjes, V