Prijsuitslag en Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Wouter en Karin Bakker & Holvast - WaarBenJij.nu Prijsuitslag en Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Wouter en Karin Bakker & Holvast - WaarBenJij.nu

Prijsuitslag en Laos

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Karin

12 September 2009 | Laos, Vientiane

Hallo allen,

Vandaag een rust-\internetdag ingelast in de hoofdstad van Laos.

Karin, naast mij, zoekt nu naar vliegtickets van Vientanne naar Siem Reap (Cambodja). En ik type weer eens een stukje op onze site...

Als eerste willen wij hierbij onze collega Elsenora feliciteren met het winnen van onze, tot nog toe, eerste prijsvraag. Zij had namelijk als eerste en enige beide dieren op de filmpjes goed herkend. Hierbij dus de eervolle vermelding en de prijsuitreiking volgt na de kerstvakantie. Voor de echt biologen onder ons volgt hierbij de volledige namen.
Filmpje 1: Kuhl's Stingray (Rog)
Filmpje 2a: Reef octopus.
Voor degenen die de octopus nu nog met moeite herkennen heb ik hierbij filmpje 2B gezet zodat ook de leek het kan zien:-)

Verder met het reisverslag...
Na onze Jungle tocht zijn Marcel en Ruby weer richting Bangkok-Amsterdam-Langedijk gegaan. Over een wereldreis gesproken..., ha ha

Karin en ik zijn van Chang Mai, Thailand, met de bus naar de grens met Laos gegaan. (Houesai, Laos). Hieronder enkele stukjes uit ons reisdagboekje.

5-9-09. Laos, Houey Sai.

Vandaag weer eens 'echt' gereisd. Na afgelopen dagen voor het vliegtuig te hebben gekozen mochten wij vandaag plaatsnemen in een 1st class bus. Mooie uitzichten, hobbelige wegen, slechte vering, enkele 5 min pauze's, 6,5u durend, irritante in thai nagesynchroniseerde Amerikaanse ik-hou
-van-jou-maar-jij-niet-van-mij-film op volume 12 en stoelen waarvan de rugleuning niet meer deden dan het woord zegt: enkel de rug ondersteunen. Heerlijk dat 'echte' reizen!

Na de bus zijn wij de Mekong overgestoken met een longboat en kwamen wij in Laos aan. Erg aardige en rustige mensen die constant glimlachen.
Het plan was om vanaf daar met de boot over de Mekong naar Luan Prabang te gaan. Dit zou 2 dagen duren. Gelukkig bleek er ook een bus te gaan. Deze zou er 11 uur over doen. Dit keer geen 1st class maar een heuse VIP-bus. Veel beter dus, dachten wij...

6-9-09. Laos, Luan Prabang.
Na vandaag voelen wij ons nog 'echtere' reizigers dan gisteren. De VIP-bus bleek een niet noemenswaardige airco te hebben, geen verstelbare rugleuning (alhoewel deze wel mijn nek haalde dit keer) en de weg slingerde 12 uur lang van links naar rechts en meestal weer terug de weg op. De CD die ze afspeelde konden wij aan het eind van de rit klakkeloos in het Laoriaans meezingen zo vaak mochten wij deze in volume 8 aanhoren.
Achter ons zaten een moeder meer haar 3 kinderen. 1 baby en 2 jongens van 5 en 7 jaar oud. De oudste twee werden behoorlijk misselijk van het heen en weer geklots in de bus. Zo erg dat zij herhaaldelijk hun maaginhoud over hun shirtje uitkotsten. De moeder kon met de baby in haar ene arm weinig doen voor ze. Karin nam de baby even over en zo haalde de moeder even een doekje over de shirtjes en klaar. Daar moesten die mannentjes het maar mee doen. Een erg aandoenlijk gezicht...
De uitzichten over de bergen en dorpen waren erg mooi. De bus ging dwars door de dorpen heen (60km/u) en zo stonden wij niet alleen doodsangsten uit voor de mensen/kinderen die langs de weg liepen, maar kregen wij ook een indruk hoe het hier in de dorpen er aan toe gaat. Allemaal aan het werk aan de weg, op het veld, a/h huis, in de winkel en de kinderen (tot 4jr vaak in hun blootje) spelend/zwemmend.

9-9-'09 Laos, Vang Vieng.
Vandaag weer 8,5u in de bus. Dit keer een echte VIP-bus. Helaas in het thema barbie en stonden de stoelen bijzonder dicht op elkaar zodat je ook niet meer je stoel naar achteren durfde te zetten i.v.m. de mensen achter je.
Gelukkig kregen wij en kleine pauze van 45 minuten aangeboden om de benen te strekken toen de bus na 1,5u reizen het begaf. De chauffeur(s) hebben wat gesleuteld en ineens deed de bus het weer. Iedereen instappen en karren maar...

Het dorpje waar we nu zitten is een echt backpackers dorpje. Mooie omgeving en genoeg te doen qua (wild)water, grotten verkennen en bierdrinken.

Tijdens de avonden blijkt wel dat wij in het regenseizoen zitten. Zo valt er regelmatig een behoorlijke bui tijdens de avond/nacht. Binnen enkele minuten beginnen er al heuse plassen te ontstaan. Tijdens het avondeten vandaag werd een hele lading toeristen met parasols en plu's het restaurant in begeleid (zie foto).

10-9-'09. Laos, Vang Vieng.
Vandaag uitgeslapen, rustig ontbeten en een kayaktour voor de middag geboekt.

Deze kayaktocht is een echte aanrader. Eerst rustig gekayakt, een paar stroomversnellinkjes, mooie uitzichten en na 2u kwamen wij ineens in een 'andere wereld'. Harde technomuziek, bamboebars aan het water vol met backpackers die zich te goed deden aan drank en andere middelen (wiet/opium schijnt makkelijk te krijgen te zijn hier).
Maar het meest in het oogspringend, of beter gezegd, in het water springend zijn de stoere jongens en meiden die per rekstok/kabelbaan het water in plonsten.
Ook wij stopten bij zo'n bar. Eerst wat kopen en dan mocht je gebruik maken van hun schommels, etc. Alleen degene waar wij stopten had ook een soort ski-jump. Na 1 keer proberen (zie filmpje) en de impact te hebben ervaren was ik daar wel klaar mee.
De swing/rekstok was wel voor herhaling vatbaar. Van 10 meter hoog afzwaaien en loslaten wanneer je wilt. (zie foto; op omkeerpunt/dode moment loslaten leek mij het beste/veiligste). Dat het niet zonder gevaar was bleek wel uit waaghalzen die niet zo goed timede en verschrikkelijk hard het water in werden geworpen. De krachttermen die men na zo'n landing losliet besvestigden wat wij al zagen gebeuren. Gekneusde ribben, etc. was de oogst voor zulke waaghalzen. En een hoop pret voor de, beste, stuurlui aan wal. Leed vermaak bleek weer het beste vermaak...

De feestvierende backpackers waren daar trouwens gekomen drijvend op een tube (auto-binnenband). Die huur je ergens en dan brengen ze je een paar km stroomopwaarts en kan je het water in. Elke 50m is er dan een bar die je m.b.v. een band aan een touw binnen willen halen om daar te feesten/springen. aan het einde lever je je band in en zwalk je weer naar je Hostel in het dorpje.
Doordat wij het al kanoend hadden ervaren hebben wij het plan om dat de dag daarna te doen maar gecanceld.

Na deze spring/drink actie gingen wij met de kano weer verder. Na 5 minuten waren wij alweer in absolute rust. Heerlijk...
Ook nog in een zeer indrukwekkende grot ingegaan. Zwemvest aan, camera, etc. in waterdichte zak. En zwemmend/klauterend de grot in. Normaal waren wij nooit zo diep/ver (100m) de grot in gegaan, maar door de gidsen en goede zaklampen was goed te doen. Ondanks de toch wel grote (10 cm) spinnen en andere insecten...
Een fantastische ervaring, ook nadat de zaklampen uitgingen en wij zelfs na enkele minuten wennen nog steeds letterlijk geen hand voor ogen konden zien!

...

Vandaag 12 september dus in Vientanne, hoofdstad van Laos. Morgen vliegen naar Siem Reap (Cambodja). Wel nog een ticket regelen aangezien Karin m.b.v. het internet niet veel kon vinden.

Allemaal de hartelijk groeten en blijf berichtjes sturen aangezien wij, en anderen, daar zeer van kunnen genieten.

Wouter.

ps. Welke foto Anita?

• 12 September 2009 - 07:57

Anita:

Dat is echt een hele gave foto !

gr Anita

• 12 September 2009 - 09:04

Marion:

hey Wouter en Karin,

Wat een leuk reisverslag weer. Ik zou niet graag in een grot zijn met spinnen van 10 cm.... brr., Maar ja, zo'n plons in de rivier trekt me dan wel weer.
    groetjes Marion

• 12 September 2009 - 09:16

Henk:

Schitterend die waterglijjumpinhetwatergoot. Leuk spektakel. Alweer mooie reis verhalen van jullie gelezen. De busritten zijn aardig spartaans heb ik begrepen. Kort berichtje van mij. Ik kijk alweer uit naar jullie volgende reisverslag. Lieve groeten van mij en Lidy.

• 12 September 2009 - 09:19

Erik:

Hey lieve Karin en Wouter!
    Wat een gave verhalen! Zijn jullie ook van die glijbaan-op-het-dak gegaan? Het klinkt allemaal erg goed. Hopelijk is het vandaag gelukt met de tickets. heel veel plezier en avontuur en gezondheid van ons! Geniet ervan en we missen jullie!
    liefs
    Erik en Bastiaan

• 12 September 2009 - 09:37

Elsenora:

Ha..lieve reizigers.. dat is een goed bericht.. 1.. dat ik gewonnen heb natuurlijk en 2.. dat ik nog iets onthouden heb van mijn duikavonturen.. Het lijkt / is al weer zo lang geleden!
    Geweldige foto's weer!
    Hoe vonden jullie de Laotianen?
    Vliegen naar Cambodja is een hele goeie.. de wegen zijn daar meer gaten dan weg..
    Geniet van Ankor Wat.. zonsondergang, zonsopgang, overdag.. , op de fiets, op de brommer, op de olifant, steeds is het weer anders en het blijft bijzondermooi..

• 12 September 2009 - 09:42

Elsenora:

Wow, wat is die octopus goed te zien! Kan niet wachten om ons onderwaterhuis van de camera uit te proberen.. (Hebben we vorige keer op de terugweg in Singapore gekocht, lekker handig op de terugweg ipv op de heenweg!)

• 12 September 2009 - 10:11

Menno En Wendy:

Hoi Karin en Wouter,

Wat een avontuur allemaal,
    de film met als titel
    Vang Vieng 1, waterpret Wouter is erg leuk.
    Vooral het lachje van Karin
    dat maakt het helemaal af!!

Veel plezier nog en blijf af en toe wat schrijven want het is erg leuk om te lezen

Liefs

Menno en Wendy

• 12 September 2009 - 12:11

Marcel En Ruby:

Jahoor dat neerbuigende gepraat over onze stad langedijk:D zo jammer. Nou wij zijn inmiddels weer een beetje tot rust gekomen na onze 3 weken aandacht geven aan jullie! leuk om te lezen die verhalen en ben nu alweer jaloers! x ruby en marcel

• 12 September 2009 - 16:46

Paulien:

Klinkt goed, zo'n riviertocht! Kunnen ze dat niet hier langs de grachten introduceren?
    Trouwens, ik ben net weer moeder geworden van Roos, een blije doos! Lekker tevreden en gezond!
    Geniet ze! Voor je het weet ben je weer op de terugweg (niet aan denken!)

• 12 September 2009 - 16:58

Pinokevinnie:

Dit soort verhalen is heerlijk bijkomen van de zeer geslaagde schoolreis(gaaaaaaap). Uitstekende voorbereiding.Waar is de nieuwe quiz?

• 12 September 2009 - 21:02

Joany:

Wauw wat maken jullie toch veel spectaculaire dingen mee! Ik ga zo even lekker naar jullie foto's kijken, het verslag was weer om van te smullen.
    Geniet ze daar!
    xxx

• 13 September 2009 - 08:54

Bastiaan:

Hai!!!!
    Eindelijk weer eens tijd gehad om alles bij te lezen. Leuk was Thailand he? Ik vond die vlotten geweldig! Geniet er van!
    X

• 13 September 2009 - 19:36

Coby:

wat zijn we hier toch verwent met de bussen als je dat leest in het reisverslag. Jullie raken al goed vertrouwd met die grote spinnen!!Het is weer een schitterend reisverslag en ik hoop dat alles goed komt met de tickets voor Cambodja heel veel plezier zo te zien genieten jullie er wel van, zoen achter jullie oor (wel even wassen hoor,ha ha)

• 14 September 2009 - 15:23

Maarten En Femke:

Hallo,

wat een geweldig ding zeg. Die zwemlanceerinstallatie. Lijkt me helemaal het einde. is weer eens wat anders dan een gewone duik in het water.

gr.

Maarten

• 14 September 2009 - 16:34

Vincent:

Hehe, ziet er grappig uit die wouter-lancering. Toch tegenvallen die prijsvraag. Zeker weten dat die inktvis geen rog-transformer is?