Ankor/Siem Reap (switch hotel) en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Wouter en Karin Bakker & Holvast - WaarBenJij.nu Ankor/Siem Reap (switch hotel) en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Wouter en Karin Bakker & Holvast - WaarBenJij.nu

Ankor/Siem Reap (switch hotel) en Phnom Penh

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Karin

17 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo lieve allemaal,
Bedankt voor alle reacties, erg leuk.

Wij zijn nu in de hoofdstad van Cambodja (Phnom Penh).
Onze avonturen in Cambodja zijn begonnen in Siem Reap (vlakbij Ankor). Op de site van Sandra en Walter (Nicht van Wouter) vonden wij een leuke tip voor een aantal overnachtingen met alles erop en eraan. Op naar het hotel dus (Villa Siem Reap). Helaas bleken alle kamers vol te zijn maar wij konden wel de Package boeken als wij genoegen zouden nemen met een ander hotel (iets nieuwer) buiten het centrum voor dezelfde prijs. Oke dan maar, dat hoort er allemaal een beetje bij (zie filmpje)

's avonds gelijk vertrokken naar Ankor om daar, op een picknick-kleedje, de zonsondergang te bewonderen. Van onze prive chauffeur kregen wij een koeltas mee met een heerlijke fles rode wijn, wat kaas en stokbrood. Ook zaten er worstjes en een soort van olijfen in. Echt heerlijk zitten smullen met z'n 2en onder toeziend oog van vele jaloerse toeristen! Ook het uitzicht was adembenemend............

Ankor. Dit architecturale woud heeft 400 km2 aan meesterwerken, 287 tempels met gigantische zandstenen gezichten (die met hun ogen naar alle hoeken van het Kmerrijk kijken) en prachtige bas-reliefs.
Wij hebben een hele dag door Ankor gelopen (en ons laten rijden met de tuk-tuk)Gelukkig hadden we een gids die ons, de hele dag, van alles heeft verteld en uitgelegd. We zijn begonnen in Ankor Wat met de vijf beroemde torens. (de grootste, bekendste en statigste van alle tempels). Helaas konder we niet in de bovenste ring komen door renovatie werkzaamheden.
Daarna heerlijk gegeten en op naar o.a. de Ankor Thom, het olifantenterras, Preah Khan.
Het was echt prachtig allemaal. De foto's zeggen meer dan woorden......

's avonds hebben we genoten van een traditioneel Cambodjaanse eet-/dansavond. Erg gelachen, maar na een uurtje waren we echt klaar met de muziek en de dansen...(vooral Wouter was natuurlijk erg snel verveeld door het stil zitten. Ooooh wat had hij graag mee willen doen!)
Na deze dag sliepen wij als roosjes....
De volgende morgen om 5 uur opgestaan voor de zonsopgang in de Ta Phrom (deze tempel is noch steeds bezit van de Jungle). Wij waren zo vroeg dat we voor de grote groepen Japanners etc aankwamen. Er hing een bijzondere mysterieuze sfeer, zo vroeg in de ochtend was absoluut een betoverend moment.
Na het ontbijt op naar het Tonle Sap (het grootste meer van Azie). Door het regenseizoen konden wij alles met de boot zien. (anders zijn er een aantal onbegaanbare zandweggetjes) We hebben een toertje genomen (Hopsa weer 40 dollar, en wij maar denken dat Combodja goedkoop zou zijn)en erg veel arnoede gezien. Kinderen in plastic tonnetjes op het water, een Vietnamees drijvend schooltje met meer dan 60 kinderen op 40m2 (wij willen vanaf nu niemand meer horen klagen over een volle klas, het PONTON en hebben tevens de oplossing voor ruimtegebrek op school gevonden. Namelijk een voetbalkooi op het dak van het Ponton!)
Na deze ervaringen met het schooltje en de mensen die leven op/aan/in het water waren wij behoorlijk ontdaan van al de armoede.

's middags naar de 'vrouwencitadel' Banteay Srei. Enorme vijvers met Lotusbloemen en de tempel is uitgehouwen uit roze zandsteen die van kleur veranderd naar gelang de stand van de zon.
Aan het eind van de dag een heerlijke massage van een uur in ons eigen hutje ontvangen. Een cocktailtje erbij en een heerlijke steak. Wat is het toch zwaar om vakantie te hebben en rond te reizen. Puf Puf.

Onze laatste ochtend in Siem Reap op de valreep naar het Nationaal Museum geweest en toen de bus in, op naar Phnom Penh. Deze rit was nog erger dan de busreizen in Laos. Ik dacht niet dat dit kon..... Onderweg ongeveer 3 honden doodgereden, meerder fietsers in de berm zien verdwijnen en na een hoop getoeter en spannende momenten met en door mede weggebruikers kwamen wij na meer dan twee uur vertraging aan in de hoofdstad.
Het is ongelooflijk wat je onderweg allemaal ziet. Nooit gedacht dat er zoveel goederen en mensen in bestelbusjes, op truck's en scooters zouden passen. (levende) varkens achterop de brommer, kippen ondersteboven aan stokken etc. Je ziet het allemaal voorbijkomen. Ik zou deze reis met de bus niet nogmaals maken, maar had hem ook echt niet willen missen.

Nu zitten wij dus in PP. Naar ons idee niet een stad die voorkomt op ons lijstje: mooie steden. Wel een stad met een geschiedenis, eentje waar je wel geweest moet zijn wil je de omvang van de terreur die de Cambodjaanse bevolking heeft moeten ondergaan begrijpen.
We zijn naar het museum van volkerenmoord geweest. Een door de Fransen gebouwde school die later de verschrikkelijkste gevangenis (Tuol Sleng; S-21) van het Cambodja van de Rode Khmer werd. Er hangen overal borden die om stilte vragen, maar dat waren wij sowieso.
Ook zijn we naar het uitroeiingskamp van Choeung Ek geweest (bekend geworden door de film The Killing Fields) Met een brok in onze keel zijn we hier doorheen gelopen. Ik had niet voormogelijk gehouden dat mensen tot zulke gruwelijke daden kunnen komen.
Na deze heftige dag, bij de ambassade ons Visum voor Vietnam opgehaald. Deze lag om 15.45 uur al klaar, maar toch moesten wij tot half 5 wachten. Regels zijn regels.

Morgen nog naar het Koninklijk paleis en wat markten. Daarna door naar Ho Chi Minhstad!

Oja voordat ik het weer vergeet. Ter verduidelijking: er zijn twee "Vincenten" die reageren op onze site. Allebei leerkracht op Montessorischool Een met de nickname Pinokevinnie (onze collega!) en Vincent (broertje van Wouter).........

En tot slot, na veler verzoek een nieuwe prijsvraag:
Wie of wat kijkt er naar jou op deze foto?????(zie foto met titel: Prijsvraag 1)
En wie ziet de neus van Boeda??(zie foto prijsvraag 2)

Lieve mensen, allemaal de hartelijke groeten van ons en tot snel!!!!!!

Veel liefs,
Karin.

• 17 September 2009 - 12:26

Cynthia:

Hi wouter en Karin!

Nou...hopelijk kunnen jullie straks idd meer dan tevreden zijn met die paar lieve kindjes in de klas!

..weer leuke prijsvraagjes..en ik niet zoveel te doen, dus ben meteen aan de slag gegaan om de misteriies op te lossen..

Ik denk dat er tussen die boom, een lijk zit en naar me lijkt..

en de neus,..tja ik ga voor dat uitsteksel daar links op de foto..
    (ik zie daar wel een gekantelde boedha...)
    Ach na zuid amerika kun je in alle stenen wel wat zien!!..

Xx cynt

• 17 September 2009 - 13:22

Ingrid:

Wat heerlijk om zoveel te zien en dan die mooie foto,s.Tja aan die busreisen zal je wel niet wennen ,maar je moet er wat voor over hebben hahaha.Gelukkig vervelen jullie je nog niet geniet ervan.
    Liefs mama

• 17 September 2009 - 13:27

Ingrid:

Volgens mij zit er klein boedhaatje te kijken
    en links boven aan naast de wolken zit een neus Ga voor de wereldreis

• 17 September 2009 - 14:37

Bart:

Dag Karin en Wouter,

Jullie vermaken je wel. Heel mooi om alles in woord en beeld te kunnen volgen. Geniet er maar van en groeten van onze pater Nguyen van Cuong in Vietnam, die hier nu werkt als pastoor en hier jaren geleden gekomen is als bootvluchteling. Groetjes vanuit het nu zonnige Grimbergen.

• 17 September 2009 - 15:41

Joany:

Ik denk dat Wouter tussen de takken door zit te kijken en ik denk dat de boeddha zn neus net even aan het snuiten is dus dat we die niet zien! Boeddha's zijn ook wel eens verkouden he.

Mooie foto's weer! Wat een reis. Geniet ze lekker!

xxx

• 17 September 2009 - 15:59

Anita:

Prijs vraag 1 Toch een beetje onsmakelijk om de neusgaten van zo'n Boedha in te kijken ook al is het een Boedha :) ennhe
    prijsvraag 2 Dat is toch echt Karin die smile herken ik uit duizenden.
    Dus het was niet Vincent van de 8e die graag een lange nek wilde!Heeeh
    Wat een geweldige reis maken jullie!
    gr Anita

• 17 September 2009 - 17:13

Marcel & Ruby:

Wow wat een belevenis zeg. Jullie vervelen je in iedergeval niet, zo zonders ons, maar hadden niks anders verwacht! Gelukkig bevalt Cambodje, op de busrit na!Beetje romantiek op z'n tijd is altijd goed, maar jullie hebben het niet slecht getroffen met dat hotel! Wij hopen dat het bed lekker sliep.
    Wouter langs de kapper geweest of ben je zo vervelend dat karin je vaak aan je haren trekt?
    Gelukkig genieten jullie volop! Wij gaan dit keer ook een poging wagen voor de prijsvraag, want een wereldreis is altijd leuk ;)

1) versteende boomgeest
    2)= instinker, want volgens ons zijn ze de neusgaten op de foto aan het renoveren!!!

Nou heel veel plezier, wij gaan zo lekker een taartje eten! Dikke kus

Ps. het fotoboek van Thaialnd = super! Zal morgen avond een paar foto's versturen!x

• 18 September 2009 - 09:38

Lidy:

Lieve Wouter en Karin,
    Nou, nou jullie beleven heel wat. Kan mij voorstellen dat je er af en toe stil van bent.
    De foto's ziojn echt heel mooi. Ikzelf vind die baby zo mooi en schattig in die hangmat.
    Lieve groetjes Lidy.

• 18 September 2009 - 17:18

Pinokevinnie:

Melle denkt bij foto 1: een beeld. Fleur een slang en ik denk een miertje.
    Bij foto 2:Melle denkt t zelfde als Cynthia , Fleur denkt bovenop de muur en ik denk achter jullie.
    Jullie maken wel veel verschillende emoties mee. Indrukwekkend.
    Karin die stil is...kun je daar een filmpje van maken?
    Binnenkort mannenfilmavond, ga je mee Wouter?

• 18 September 2009 - 18:13

Coby:

ik zou bijna denken dat karin stiekum staat te gluren, maar het zal wel niet. Ik houd niet van vliegen (in een vliegtuig ha ha) dus ga niet voor de "wereldreis"en kom ik jullie helaas niet opzoeken. Het is weer een fantastisch verslag en leuke foto's. gr, coby

• 24 September 2009 - 06:02

Femke En Maarten:

Hoi Wouter en Karin,

erg indrukwekkend allemaal zeg. Zo'n uitroeingskamp lijkt wel wat op auswitz. Erg naar allemaal.

Wat betreft de prijsvraag.

prijsvraag 1: een mannetje. beetje mislukte boedha zou ik zeggen. of het is een gluurder. dat kan natuurlijk ook.

prijsvraag 2: links boven in de koe is de neus. Plus een heel mannetje wat fluit speelt eraan vast.

Nou deze keer ga ik echt winnen. Ik voel 't gewoon.

gr.

Maarten