Op zoek naar rust en vakantie - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Wouter en Karin Bakker & Holvast - WaarBenJij.nu Op zoek naar rust en vakantie - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Wouter en Karin Bakker & Holvast - WaarBenJij.nu

Op zoek naar rust en vakantie

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Karin

06 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

Hallo lieve allemaal,

Wij krijgen veel berichten van iedereen, erg fijn. Leuk om te lezen en zo toch een beetje contact te houden met "thuis".

Met ons gaat alles goed. Wij zitten nu in Hanoi.

4 oktober zijn we vanuit Ho chi Minh (Saigon) hierheen gevlogen. We kwamen om 2 uur 's nachts aan omdat we meer dan 5 uur vertraging hadden. Gelukkig hadden we een hotelletje geboekt. Toen we echter aankwamen was het hotel helemaal donker en met 'tralies' op slot. Onze chauffeur heeft toen 'de wachter' uit bed gebeld. Die heeft vervolgens de eigenaar met zijn scooter opgehaald waarna wij naar een kamer gebracht werden. Heerlijk eindelijk konden wij naar bed....

Onze reis in Vietnam zijn we begonnen in Ho chi Minh. We hebben een aantal dagen de stad bekeken. Wat een chaos in het verkeer. op sommige kruispunten hebben we wel een half uur gestaan, gewoon om het verkeer en de choas daarvan te bekijken.

We verbazen ons over de enorme hoeveelheid geluidshinder en -overlast in Vietnam. Overal waar je komt (lees ECHT overal!) staat de tv aan. Mensen hebben mobieltjes met muziek/film die ze constant beluisteren en bekijken (zelfs achterop de scooter), Tv met zenders door elkaar heen en dan als je geluk hebt nog een klein radiootje die meer decibellen kan produceren dan de meest geavanceerde audio apparatuur in Nederland. Kortom, (geluids)rust is hier ver te zoeken.....

In Ho Chi Minh hebben we een tourtje geboekt naar de Cau Dei tempel en de Cu Chi tunnels. De tunnels waren interessant om te bezoeken. De tempel daarentegen was erg raar. Een samenraapsel van alle geloven. Een mooi idee, maar wij vonden het net een sekte. Door het slechte weer hadden wij besloten om niet de Mekongdelta te bekijken maar door te gaan naar het noorden, naar Mui ne. Een strand met veel wind- en golfsurf faciliteiten (en wij hopen hier een beetje uit te rusten van onze vakantie :-)

In Mui Ne hebben we de eerste drie nachten geslapen in een luxe resort aan het strand. Door het slechte weer hadden we veel vertraging met de bus waardoor we ook hier 's avonds laat pas aankwamen. Het meisje achter de balie sprak niet goed Engels maar we konden blijven voor 20 dollar per nacht (echt niet duur) Nu moet ik er wel bij vertellen dat we een klein beetje gebruik (of misbruik?) hebben gemaakt van de taal-miscommunicatie. Na drie nachten werden we uit het resort verwijderd. We mochten ineens niet langer blijven. Hebben boos onze spullen gepakt, in een taxi gestapt en we zijn naar een leuk hotelletje naast de surfverhuur gegaan. Hier zijn we nog 6 nachten gebleven aangezien we niet door konden naar het noorden (ivm de tyfoon). In Mui Ne hebben we nog een leuk dagtourtje gedaan naar de lokale vissersmarkt, duinen en een soort van waterval (een klein stroompje)Erg indrukwekkend vonden wij de vissersmarkt. In kleine ronde bootjes halen de mensen de vis op van de grotere vissersboten verder op zee. (Dierenactivisten kunnen hier hun lol op!)

Na een aantal dagen wikken en wegen hebben we besloten naar Ho Chi Minh terug te gaan en dan door te reizen naar Hanoi (eigenlijk wilden we naar Beijing maar de tickets zijn echt te duur!!!Krenterige Hollanders.....)
Helaas dus geen Hue en Hoi An (stadje van de kleermakers, snif snif geen jasje voor Karin, maar er zijn ergere dingen zoals een huisje dat helemaal onderwater staat bijvoorbeeld en dus sta je gelijk weer met beide benen op de grond....)

Gisteren hebben wij een dagje, met gevaar voor eigen leven, door Hanoi gefietst. Er is hier een prachtige citadel met leuke straatjes, wel heel heel heel veel verkeer. Ook hebben wij in een Gallerie 4 schilderijtjes gekocht (van Dung). Deze hebben ze voor ons verpakt tussen twee planken en kundig dicht getaped. Ons mooie pakketje blijkt echter niet in onze rugzak te passen, handig!!!

Voor morgen hebben wij een 3daagse tocht geboekt naar Halong Bay. Ook hebben we geprobeerd onze Visa voor China te regelen en pasfoto's laten maken. (Deze bewerken ze op de computer met als resultaat: ik zie eruit als een barbiepop!!!.)

Het regelen van een Visa voor China:
'Gelukkig' is de ambassade 1 week dicht ivm 60 jarig bestaan Communistisch China. Balen, want wij willen een Visa binnen een week en dan verder gaan. Als deze opengaat duurt het nog 4 dagen. Gelukkig kan ons hotel wat regelen voor ons (ze zeggen dat het voor een toerist erg moeilijk is, dat blijkt ook wel want het is ons uberhaupt nog niet gelukt bij de ambassade in de buurt te komen). Welkom in bureaucratie van Vietnam/China. Nu krijgen we als alles goed gaat ons Visa 10 oktober (dit gaat via Ho Chi Minh waar we dus net vandaan komen....) en kunnen we nog naar het noorden van Vietnam en dan te voet de grens over naar China (moeten op 18 oktober het land uit zijn).
Doordat we onze paspoorten moeten afgeven voor een Visa kunnen we deze niet meenemen met de boottocht in Halong Bay. Hierdoor is het wel te doen om mee te varen met de boot, maar niet mogelijk om op de boot te slapen. Wel kunnen we op een hotel op een eilandje slapen (2 nachten). Tja de veiligheismaatregelen zijn extra 'verscherpt' aangezien er vorige week twee boten zijn gezonken, 41 doden door slechte staat van de boten. Toch maar een iets duurdere boottrip geboekt!

Op zaterdag reizen wij als alles goed gaat naar Sapa, daarna naar Lao Cai (grensplaatsje) en dan, voor 18 oktober, op naar Chendu (China).

Tot de volgende keer en we houden contact!!!!

Voor alle collega's onder ons, geniet van jullie welverdiende herftvakantie....

Veel liefs van ons.

• 06 Oktober 2009 - 06:40

Bastiaan:

En je weet zeker dat je je leven wilt eindigen op een boot?

• 06 Oktober 2009 - 06:56

Marcel En Ruby:

Zo zo wat een verslag! Gelukkig hebben jullie het nog steeds naar jullie zin en wij hopen maar dat er niet meer slecht weer op jullie pad komt. Ben benieuwd hoe China is, gaan jullie nu op een andere manier richting Beijing?

Onswijs veel plezier met de boottocht en take care!!! Veel liefsss

• 06 Oktober 2009 - 07:07

Wouter:

ha ha ikzelf ben de eerste met een reactie

• 06 Oktober 2009 - 07:14

Wouter:

mmmm, derde en vierde dus :-(

• 06 Oktober 2009 - 08:35

Menno En Wendy:

Wat leuk om allemaal te lezen, lijkt mij best af en toe eng om dingen te ondernemen, vooral omdat er al twee boten gezonken zijn en ze als idioten daar rijden!
    Veel plezier nog en doe voorzichtig, we spreken elkaar gauw

Liefs,

• 06 Oktober 2009 - 16:06

Anita:

Wat een enge foto dat Wouter in dat kleine gat gaat.Wat ging hij daar doen? Of heb ik ergens overheen gelezen.
    Spannende verhalen hoor!
    Hier is de herfst echt uitgebroken. Regen en voor het eerst de verwarming aan gedaan.
    Heb echt zin in de herfst vakantie!

gr Anita

• 06 Oktober 2009 - 16:51

Femke En Maarten:

Hallo beiden,

ach. Je moet maar zo denken met al die beelden. Je mist tenminste niks.
    Wel beter om een iets luxer bootje te boeken. Het is anders zo'n end zwemmen en je schilderijtjes gaan het dan ook niet halen.
    Wel elke keer een gedoe hoor, zo'n visum regelen, maar... zo kan je nog wat extra tijd in vietnam doorbrengen.

groetjes,

Maarten

• 06 Oktober 2009 - 17:03

Vincent:

hmm, klinkt weer leuk al dat reizen. Hier is het nat (qua weer) en druk (qua werk) en warm (binnen).

• 06 Oktober 2009 - 19:27

Lidy:

Zo, zo uit het resort gezet!! Hadden jullie je zo misdragen??
    Worden de schilderijtjes helemaal meegesjouwd of worden deze nu maar doorverkocht?
    Enne niet te zuinig hè met de vervoersmiddelen. Wij willen jullie wel heel en gezond in onze armen sluiten bij aankomst in Nederland.
    Lieve groetjes Lidy.